FB Promo
Raport de tara comparativ 2007-2017: perceptia romanilor asupra prioritatilor Uniunii, increderea in institutiile europene si nationale
Vizite: 1612
9 martie 2017
Raport de tara comparativ 2007-2017: perceptia romanilor asupra prioritatilor Uniunii, increderea in institutiile europene si nationale
Raport de tara comparativ 2007-2017: perceptia romanilor asupra prioritatilor Uniunii, increderea in institutiile europene si nationale
Share |

La data de 3 martie 2017, Reprezentanța Comisiei Europene a publicat Raportul de țară pentru România - Toamnă 2016. Prin compararea cu Eurobarometrul standard din 2007, datele relevă că,  la 10 ani de la aderare, încrederea românilor în Uniunea Europeană continuă să fie peste media europeană (52% vs 36%), ea scăzând însă semnificativ față de momentul aderării, când înregistra un procent de 65%. Totodată, românii își păstrează viziunea mult mai optimistă decât media (67% vs 50%) asupra viitorului Europei, chiar dacă și aceasta a înregistrat o scădere, dar nu la fel de dramatică, față de momentul aderării, când înregistra un procent de 75% (față de 69%, media europeană). .  

Percepția românilor asupra unei politici energetice comune - piața internă - piața unică digitală

• În raport cu piața internă, 54% dintre români consideră un obiectiv realist creșterea contribuției industriei la 20% din PIB, până în anul 2020. Iar trei din patru români se declară în favoarea unor reguli mai stricte în România privind evaziunea și paradisurile fiscale. Țări ce susțin mai puternic existența acestor reguli sunt Germania, Spania, Olanda și Suedia, ele înregistrând procente de acord de peste 95%.

• Două treimi dintre români sunt în favoarea unei politici energetice comune europene. Românii consideră garantarea unor prețuri rezonabile pentru consumatori drept obiectiv prioritar, urmat de protejarea mediului înconjurător și combaterea încălzirii globale.

• În privința eficienței utilizării resurselor, scăderea emisiilor, cât și creșterea utilizării energiei regenerabile și a eficienței energetice sunt considerate a fi obiective fezabile ale Uniunii de peste jumătate dintre români.

• Deși 62% dintre români apreciază pozitiv piața unică digitală și importanța economică a acesteia, 39% dintre români nu accesează internetul niciodată, cu 21 de puncte procentuale mai mult față de media europeană. Penetrarea mică a internetului în zonele rurale, competențele digitale limitate și lipsa siguranței în privința datelor personale în mediul online, reprezintă, în continuare, bariere în dezvoltarea acestui sector  

Soluționarea crizei refugiaților

Ca urmare a crizei refugiaților, doar cca 40% dintre români au îmbrățișat favorabil ideea adoptării a unei politici europene comune privind migrația, ponderea fiind însă sub media europeană (69%) și semnificativ în scădere față de 2015 (66%).

Strategia Europa 2020 în viziunea românilor

• 3 din 5 români indică două obiective ale strategiei ca fiind cele mai realiste. Primul vizează gradul de ocupare a segmentului de vârstă 20-64 ani, în timp ce al doilea se referă la reducerea abandonului școlar până la 10%.

• Obiectivul considerat a fi cel mai ambițios, atât la nivel național, cât și european, este cel potrivit căruia minimum 40% din tânăra generație, cu vârste cuprinse între 30 și 34 de ani, ar trebui să aibă un titlu sau o diplomă de educație superioară – apreciat astfel de 43% dintre români și 39% dintre europeni

Direcția UE prin prisma obiectivelor strategiei Europa 2020

• 60% dintre români cred că Uniunea Europeană se îndreaptă în direcția corectă pentru a ieși din criză, acest procent fiind unul dintre cele mai ridicate la nivelul Uniunii (media fiind de 46%)    

Percepția românilor asupra problemelor naționale

Situația economică, pe de o parte, și sistemul de îngrijire a sănătății și de securitate socială, pe de altă parte, sunt problemele cele mai importante cu care românii consideră că se confruntă România  

Încrederea românilor în instituțiile naționale și europene Românii acordă mai multă încredere instituțiilor internaționale – aproximativ unul din doi români tind să aibă încredere în Uniunea Europeană sau Națiunile Unite, în timp ce instituțiile naționale cunosc un grad de încredere mai scăzut. Încrederea românilor în UE se situează peste media UE28 .   

Românii și cetățenia europeană

Două treimi dintre români declară că se simt cetățeni europeni dar, atunci când se referă la naționalitate, 47% dintre români se consideră atât români, cât și europeni, în timp ce 44% se consideră doar români. În ceea ce privește cetățenia europeană, românii exprimă același grad de asociere ca și cetățenii celorlalte state membre, media europeană fiind 67%. 

Sursa: Eurobarometru Standard 86 - raport național - toamna 2016 Reprezentanta Comisiei Europene in Romania

Sursa: Europe Direct Timisoara

Autor: EDIC
Lasa un mesaj
Nume (obligatoriu)
Adresa ta de e-mail (aceasta nu va fi publicata)
Mesaj
Completeaza textul din imagine
Parteneri:
Centru de Limbi Moderne, cursuri si testare internationala, Servicii educationale de calitate. Proiecte sociale si programe de dezvoltare personala.
Language Center & Professional Training, Internet & Software Development Solutions, Multimedia Development, Audio & Video Production
INFOO Hosting, Register and Transfer Web Domain Names: .com .org .info .ro and more
Ofera informatii, consiliere, asistenta si raspunsuri la intrebari privind Uniunea Europeana in judetele Timis si Caras-Severin.
Centrul de Voluntariat Timisoara asigura comunitatii posibilitatea solutionarii problemelor prin intermediul voluntariatului.
YMCA Romania are ca scop dezvoltarea societatii contemporane prin formarea pozitiva a tinerilor, pentru consolidarea comunitatii.