FB Promo
Oina, mai mult decat un sport, devine o marca a identitatii nationale pentru noua generatie
Vizite: 1824
22 septembrie 2016
 Oina, mai mult decat un sport, devine o marca a identitatii nationale pentru noua generatie
Oina, mai mult decat un sport, devine o marca a identitatii nationale pentru noua generatie
Share |

Proiectul Recuperarea sportului traditional romanesc: Oina, in marile orase din Romania

Dupa derularea cu succes a numeroase proiecte in domenii precum educatie pentru tineri, educatie continua, voluntariat, migratie, Fundatia Student Plus deruleaza, impreuna cu partenerii - Federatia romana de Oina, Facultatea de Sociologie si Psihologie din cadrul Universitatii de Vest si Asociatia Practicienilor si Specialistilor in Economie Sociala - un proiect axat pe promovarea patrimoniului cultural imaterial romanesc. Prin proiectul Recuperarea sportului traditional romanesc: Oina, in marile orase din Romania, derulat  perioada 15 iunie - 15 noiembrie 2016, se urmareste readucerea oinei in scoli si in atentia tinerilor, astfel incat sa-si ocupe locul de sport national. Proiectul este cofinantat prin fonduri de la Administratia Fondului Cultural National.

Ne aflam acum in primele saptamani ale anului scolar si observand copiii in drumul lor spre scoala, putem remarca fetele imbracate in fustite si ii, si incaltate in tenisi. Nici nu mai conteaza cat de traditionala este ia purtata astazi de domnisoare, ci faptul ca partea de traditional din cultura noastra incepe sa se adapteze si sa-si faca loc in segmentul ”cool” al tendintelor. Pentru ca, desigur, orice adolescent isi alege cu atentie vestimentatia, mai ales in prima zi de scoala. Poate ca si prezentul ce-l traim acum, unul al globalizarii, face ca, mai mult sau mai putin constient, oamenii sa fie preocupati de a-si intari si a-si prezenta identitatea. Noi, cu siguranta, ne bucuram sa vedem cum romanii tineri devin din ce in ce mai deschisi fata de simbolurile nationale, fara a fi vorba de nationalism, ci mai degraba de o acceptare matura a originii si o dispozitie de a se bucura de aceasta, atunci cand chiar avem motive sa ne bucuram.

Acesta este contextul in care OINA, un sport autentic romanesc care aproape ca a disparut dupa revolutia din ‘89, trebuie sa reinvie si sa castige un loc in constiinta generatiei tinere. Intr-o forma noua, supla, atractiva atat pentru oraseni, cat si pentru tinerii de la sate, acest sport care, cel putin la nivel legislativ, a devenit sport national inca din anul 2014, trebuie sa fie promovat, invatat si practicat la scara larga.

Constienti de puterea sportului de a aduce oamenii impreuna si de a crea emotii puternice, partenerii proiectului au planuit mai multe activitati pentru indeplinirea obiectivelor. Dintre cele mai importante, amintim Cursul de initiere in Oina si metode moderne de promovare derulat cu succes in saptamana 1-7 septembrie la Eforie Nord. La acest curs sustinut de specialisti de la Federatia Romana de Oina au participat 25 de profesori de sport din marile orase ale Romaniei. Constituiti intr-o retea de promotori, acestia au rolul de a crea echipe de oina in scolile si liceele in care activeaza, precum si de a promova oina in judetele tarii.

O alta activitate importanta a proiectului o constituie cercetarea sociologica intreprinsa de Facultatea de Sociologie si Psihologie din cadrul Universitatii de Vest si Asociatia Practicienilor si Specialistilor in Economie Sociala. Scopul acesteia este de a face o diagnoza a modului in care tinerii desfasoara activitati sportive si recreative in scoala si in afara ei, si de a propune modalitatile potrivite de promovare a oinei. Nu in ultimul rand, proiectul are o puternica dimensiune de comunicare la nivel national. Studenti de la Facultatea de Arte si Design au gandit noi identitati vizuale pentru sportul national si multele competitii ce au loc loc la nivel local sau regional. Fundatia Student Plus este responsabila de coordonarea proiectului si de promovare. Campania de promovare include un nou website - oina.studenplus.ro, pagina de Facebook, un video documentar ”Oina, de la rural la urban” si promovare in media locala, regionala si nationala.

Dupa primele luni de proiect, suntem increzatori ca oina – sportul romanesc care dezvolta atat calitatile fizice, cat si cele intelectuale – va castiga teren in competitia cu celelalte sporturi practicate de tineri, mai ales datorita componentei de identitate nationala. Desigur, este nevoie de efortul coordonat al tuturor iubitorilor acestui sport. Incheiem cu un citat, invitandu-va alaturi de noi in Campania de promovare:

Nu mai merge. Tinerimea noastra scolara de azi nu mai e acel tineret sglobiu, vioiu, rezistent, de pe cand eram eu in liceu. In scoalele noastre nu mai vad jucandu-se busita, barul, mingea batuta, mingea la zis si indeosebi unul din jocurile noastre originale cele mai frumoase:Oina. As dori ca d-voastra sa incepeti o campanie in aceasta directiune si va asigur de tot concursul meu. As dori ca d-voastra sa incepeti chiar de pe acu, sa invatati pe elevi sa joace acest joc care pune in miscare tot corpul si desvolta atat indemanarea, vederea, ca si initiativa proprie...Spiru Haret, ministru al Instructiunii Publice (1898)

Sursa: Fundatia Student Plus

Autor: SP
Lasa un mesaj
Nume (obligatoriu)
Adresa ta de e-mail (aceasta nu va fi publicata)
Mesaj
Completeaza textul din imagine
Parteneri:
Centru de Limbi Moderne, cursuri si testare internationala, Servicii educationale de calitate. Proiecte sociale si programe de dezvoltare personala.
Language Center & Professional Training, Internet & Software Development Solutions, Multimedia Development, Audio & Video Production
INFOO Hosting, Register and Transfer Web Domain Names: .com .org .info .ro and more
Ofera informatii, consiliere, asistenta si raspunsuri la intrebari privind Uniunea Europeana in judetele Timis si Caras-Severin.
Centrul de Voluntariat Timisoara asigura comunitatii posibilitatea solutionarii problemelor prin intermediul voluntariatului.
YMCA Romania are ca scop dezvoltarea societatii contemporane prin formarea pozitiva a tinerilor, pentru consolidarea comunitatii.